Asiakasempatiaa

Suurin markkinoijia erottava tekijä on kyky asiakasempatiaan. Kehitämmekö asiakkuuksia sisältä ulos, katsoen, miten tarjoilemme oman tuotteemme asiakkaalle. Vai havainnoimmeko ensin asiakkaan elämää ja siinä piileviä mahdollisuuksia, ja ymmärrämme millaiset palvelut voivat olla erityisen arvokkaita asiakkaalle?

Kyky mennä asiakkaan elämään edellyttää tietoa ja asennetta – ja kuvakulmaa siitä, miten asiakas toimii ja kokee. Markkinoijille tulisi luoda edellytykset elää omana asiakkaanaan yrityksen tuotteiden ja palvelujen käyttäjänä. ”Viikko omana asiakkaanani” olisi useimmille meistä silmienavauskeikka. Ehkä sen jälkeen ei enää puhutakaan niin paljon tuotetusta kokemuksesta vaan asiakkuuden sujuvuudesta. Useammin tehtävämme on helpottaa asiakkaan elämää kuin tuoda siihen erityistä gloriaa.  Pidän sanasta customer journey, koska silloin markkinoija muuttuu matkanjohtajaksi – tai oikeastaan matkanedistäjäksi.

Tuotetaan vaan kokemuksiakin, mutta mitäpä jos yhä enemmän puhuisimme asiakkuuksien sujuvuudesta. Siitä on mukava asiakkuus tehty!

Jätä kommentti