13 vuodessa pääkaupunkiseudun kauppakeskusten liiketila tulee kasvamaan 69%. Samalla verkkokauppa syö fyysistä kauppaa. Kilpailu tulee olemaan ankaraa. Millä kisa voitetaan? Ketkä sen häviävät? Ja miksi?
Kauppakeskuksilla on sama tietämys lähitulevaisuudesta, kaikki näkevät kilpailukentän, pelimerkit ovat arvoltaan suuria, luvassa on vauhdikasta romurallia. Mielenkiintoisinta tulee olemaan kiinteistöjen omistajien keinot ja osaaminen tarttua haasteeseen. Mitä voittajat tekevät toisin? Vuodet 2018-2019 tulevat olemaan keskuksille totuuden hetki – nyt taustalla tehdään viimeistelyharjoituksia kauppakeskusten olympialaisiin.
Hesarin juttu https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005547547.html kauppakeskuksista oli herättävä: 2017 pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa oli liiketilaa yhteensä 715.000m2. 2030 suunnitelmien mukaan liiketilaa tulee olemaan 1.211.000m2. Tässä jutussa ei laskettu sitä, kuinka paljon kauppakeskuksiin investoidaan näiden vuosien välillä.
Selitysmalleja voitoille on lukuisia: palvelutarjooma, erilaistaminen, saavutettavuus, raideyhteys, brändääminen, asiakkuudenhallinta, verkon ja kivijalan integraatio. Nähdäänkö ratkaisut parhaimmin toimialan sisältä – vai sen ulkopuolelta? Löytyisköhän joltakin toiselta toimialalta analogiaa sille, mitä tässä tulee tapahtumaan?