Moderointi 100% virtuaalisessa kehitystyössä

Kun työpajoja moderoidaan digitaalisissa kehitysympäristöissä, ei parhaita käytäntöjä kannata kopioida perinteisistä kanavista. Virtuaalisella osallistamisella on aivan omanlaisensa toimintatavat. Vuorovaikutteisuus aikaansaadaan eri tavoin. Virtuaalinen moderointi edellyttää tarkkaa käsikirjoitusta. Mikä on moderoinnin ja fasilitoinnin ero? Oikeastaan näitä käsitteitä käytetään aika villisti. Määrittelen … Jatka artikkeliin Moderointi 100% virtuaalisessa kehitystyössä

Innovaatioiden kaupallistaminen myynnin ja tuotesuunnittelun vuoropuheluna

Suomalaisissa teknologiayhtiöissä innovoinnin moodia on jo käännetty tuotelähtöisestä asiakaslähtöiseen. Tämä on johtanut myyntinäkökulman läsnäoloon tuote- ja palvelusuunnittelussa. Kuinka pitkällä tässä ollaan? Innovaatioiden kaupallistamisessa keskeiseksi menestystekijäksi nousee myyntitiimin ja tuotekehitystiimin vuoropuhelun ajoitus ja laatu. Tuotekehityksen ja kaupallisen mallin määrittelyiden tulee kulkea käsi kädessä läpi kehitystyön – sen sijaan että kaupallistamisratkaisua mietittäisiin vasta tuotteen ollessa viimeistelyvaiheessa. Ratkaisun iterointi tuotekehitysprojektissa eri roolien välillä pakottaa esille kysymyksiä, jotka muuten tulisivat esitetyiksi liian myöhään. Ne voivat liittyä kohderyhmiin, asiakkaan päätöksentekoon tai ostamisen esteiden tunnistamiseen. Tuotekehittäjien tulisi aikaisessa vaiheessa ymmärtää, kuinka innovaatio myydään asiakkaalle, sillä se voi vaikuttaa ratkaisun ilmiasuun.  Sparraus ja yhteinen protoilu läpi tuotekehitysprojektin … Jatka artikkeliin Innovaatioiden kaupallistaminen myynnin ja tuotesuunnittelun vuoropuheluna

Industrial internet – with customer perspective

This blog discusses industrial internet driven development projects. In this context, DevOps thinking is the main framework. However, it is limited because of lacking customer orientation. Understanding better ways and means of customer engagement would result in better projects fluency. … Jatka artikkeliin Industrial internet – with customer perspective

Mitä yhteistä on Piilaaksolla ja Firenzellä?

HS Sunnuntain juttu (printtiversiossa 4.2.2018) otsikoi Piilaakson olevan tämän vuosisadan Firenze. Mitä yhteistä siis Piilaaksolla ja Firenzellä on? Heikki Aittokosken kiehtova juttu tarjoaa vain kapean selityksen tuolle otsikon teesille. Mitä siis tapahtui Firenzessä, ja koska? Frans Johansson on kirjoittanut aiheesta … Jatka artikkeliin Mitä yhteistä on Piilaaksolla ja Firenzellä?

Kauppakeskussota alkaa kohta. Mitä voittajat tekevät toisin?

13 vuodessa pääkaupunkiseudun kauppakeskusten liiketila tulee kasvamaan 69%. Samalla verkkokauppa syö fyysistä kauppaa. Kilpailu tulee olemaan ankaraa. Millä kisa voitetaan? Ketkä sen häviävät? Ja miksi? Kauppakeskuksilla on sama tietämys lähitulevaisuudesta, kaikki näkevät kilpailukentän, pelimerkit ovat arvoltaan suuria, luvassa on vauhdikasta … Jatka artikkeliin Kauppakeskussota alkaa kohta. Mitä voittajat tekevät toisin?

Five solutions for breaking down the organizational silos (silos, part II)

In this post I present five practical ways to bring business people in different roles together, to work out a common view. In large companies, the organizational barriers can be teared down by creating new forums for dialogue. This is … Jatka artikkeliin Five solutions for breaking down the organizational silos (silos, part II)