Innovoidaanko silloin, kun liiketoiminta on säästömoodissa?

Lukuisat suomalaiset organisaatiot ovat armottomassa säästömoodissa. Vähentääkö se innovointia – vai alleviivaako kovat ajat innovoinnin tärkeyttä?

Palvelujen innovointi ei välttämättä ole taloudellisista resursseista kiinni.  Jos säästäminen kuitenkin vie kaiken huomion, innovoinnille ei jää aikaa ja tahtoa. Silloin kehotetaan keskittymään ydinosaamiseen, ei uuteen. Säästömoodi voi kuihduttaa organisaation henkisesti, kun samalla säästetään rohkeudessa ja tukahdutetaan uutta ajattelua, jota myös rönsyilyksi kutsutaan. Alati pienenevä toteuttava tiimi uuvutetaan rutiineihin. Siinä voi käydä niinkin, että innostuksen puute tarttuu omasta henkilöstöstä asiakkaisiin asti.

Mutta säästökurimuksessa olevissa organisaatioissa näkee myös rohkeaa uudistumista. Kypsimmät organisaatiot tarttuvat haasteisiin. Ne ovat kuin urheilujoukkueita, joilla on tsemppihenki ja hyvä moraali kääntää tappiolla olevat ottelut voitoiksi.

Innovointitahto on kaikissa tilanteissa heijastuma yrityskulttuurista ja hyvästä esimiestyöstä. Innovointi on aina tärkeää, mutta vieläkin tärkeämpää köyhänä kuin rikkaana. Ankeista ajoista voi selviytyä nopeammin ja paremmin, jos vaihtaa levyä: sallitaan ja kannustetaan innovointipuristus uuden nousun löytämiseksi. Vaikeissa paikoissa tarvitaan kannustusta uuteen ajatteluun: out-of-box ja takaisin kasvu-uralle!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s