Nämä ovat rooleja tulevaisuuden MYYNTIorganisaatiossa. Mitkä niistä voisivat löytyä sinun organisaatiostasi?
Verkostoitumisstrategi, asiakastulkki, ratkaisuarkkitehti, kokreaattori, kanava-arkkitehti, verkostoitumiskontrolleri, verkoston liikenteenohjaaja, talenttimanageri, verkkoantropologi, tuotekehityksen suurlähettiläs, matkanjohtaja. Nämä voisivat olla tulevaisuuden myyntiorganisaation asiakaspinnassa vaikuttavia rooleja. Miltä kuulostaa?
Myynnin organisaatiokartta menee uusiksi. Tarvitsemme yhä vähemmän perinteistä myyjää. Sen sijaan myyntiorganisaatio tarvitsee moniosaajia, jotka hallitsevat ymmärryksen asiakkaan liikkeistä ja tulevaisuuden liiketoiminnasta. Muutos lähtee asiakkaan tarpeista, kun asiakkaan tapa käyttää tietoa ja päättää muuttuu.
Kohta myynnin johdolta kysytään taitoa sopeuttaa oma tiiminsä uusiin osaamisvaatimuksiin.
Jos myynti pystyy vastaamaan näihin haasteisiin, se ansaitsee roolinsa yrityksen vetojuhtana. Se vastaa tiedon johtamisesta, tuotekehityksestä ja mikä tärkeintä – kaupanteosta. Myynti kertoo mitä markkinoilla tarvitaan ja oma organisaatio taustalla vastaa huutoon. Mutta hetken kuluttua kaupantekijöitä kukaan ei enää kutsu myyjiksi, vaan …