Innovaatioiden kaupallistaminen syntyy roolien vuoropuheluna

aeroplane aircraft airplane aviation
Photo by Pixabay on Pexels.com

Useissa suomalaisissa organisaatioissa on jo käännetty innovoinnin moodia tuotelähtöisestä asiakaslähtöiseen. Innovaatioiden kehitystyössä tarvittaisiin vielä keskustelua kaupallistamismallista paljon nykyistä aikaisemmassa vaiheessa.

Innovaatioiden kaupallistamisessa keskeiseksi menestystekijäksi nousee myyntitiimin ja tuotekehitystiimin vuoropuhelun ajoitus ja laatu. Tuotekehityksen ja kaupallisen mallin määrittelyiden tulee kulkea käsi kädessä – sen sijaan että kaupallistamisratkaisua mietitään tuotteen ollessa viimeistelyvaiheessa.

Iteraatio tuotekehitysprojektissa eri roolien välillä pakottaa esille kysymyksiä, jotka muuten tulisivat esitetyiksi liian myöhään. Ne voivat liittyä kohderyhmiin, asiakkaan päätöksentekon tai ostamisen esteiden ymmärtämiseen. Tuotekehittäjien tulisi aikaisessa vaiheessa ymmärtää, kuinka tuote tai palvelu myydään asiakkaalle, sillä se voi vaikuttaa ratkaisun ilmiasuun. Eri roolien välinen iterointi läpi tuotekehitysprojektin on keskeinen selittävä tekijä innovaation kaupalliselle menestykselle.

Kaupallistamiseen kuuluu myös muutoksen johtaminen. Muutos on kolmitasoinen: osaamisen kehittäminen yksilöissä, uuden ratkaisun hallitseminen toimitustiimeissä – ja kyky tukea muutosta asiakkaan organisaatiossa. Näihinkin tarvitaan yhteispeliä myynti-, markkinointi- ja tuotekehitystiimien välillä. Yhteispeli roolien välillä on parasta tuotekehitystä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s