Mikä on toimivin organisaatiomalli asiakkuustyöhön?

officebuildingEnnen asiakkuusajattelua oli tuoteorganisaatioita. Kun asiakkuusteemaa alettiin istuttaa organisaatioihin, ryhdyttiin perustamaan matriiseja, joissa tuote ja asiakkuus laitettiin epämääräisiin käskytyssuhteisiin ja resurssikilpailuun keskenään. Tämän kokeilun jälkeen useat organisaatiot palasivat matriiseista takaisin tuotevetoisiin liiketoimintayksiköihin, koska matriiseihin sisältyi valtavia johtamishaasteita. Tai ehkä yritysten johdoissa pääteltiin, että tuotteiden johtaminen on sittenkin tärkeämpää/helpompaa kuin asiakkuuksien?

Mikä on nykytila: johtaako tuote- vai asiakasoptimointi (enemmän) organisaatioita – miten pärjätään matriiseilla? Entä jos organisaatiomallilla ei olekaan mitään väliä – tärkeämpää sittenkin on tehokas päätöksentekojärjestelmä ja taitava resurssien ohjaaminen. Tähän viittaa mainio artikkeli parin vuoden takaa: ”The Decision Driven Organization” (HBR; 7/2010, s.53). Mikä on hyvän organisoitumisen viimeisin viisaus?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s