MSO, Helsingin Sanomien verkkokauppa, tuli tiensä päähän. Miksi? Oikea strategia, väärä toteutus, ehdotan.
Verkkokauppa mediaan integroituna on looginen ratkaisu – kunhan siinä on jotakin jujua myös asiakkaan (B2C + B2B) kannalta.
Taisi käydä niin, että MSO:n toteutuksessa ei ollut mitään omanlaista. Se oli laatikkoleikki, ilman kokemuksellisuutta, mielikuvitukseton. Entä kuinka pätevä ansaintamalli oli?
Olisi mielenkiintoista kuulla case MSO.fi julkisesti analysoituna sisäpiiriläisen taholta. Tähän asti sisäpiiristä on kuultu vain selitys: ”verkkokaupassa kilpailu on kovaa”. Nyt ryhdikkäin temppu Sanomille olisi tehdä verkkokauppa uusiksi, paremmin ja pilotista viisastuneena. Mutta todennäköisempää on kuulla vanha slogan ”tätä on jo kokeiltu, eikä se toimi”.
”Hyvin ajateltu, huonosti toteutettu” voi olla tulosta riittämättömästä asiakasempatiasta. Toisaalta case nostaa esiin kysymyksen digitaalisen liiketoiminnan ansaintamallien haasteellisuudesta.
Toivon, että MSO analysoidaan myös Sanomien ulkopuolella. Odotan hetkeä jolloin suomalaisen median yhteyteen syntyy vetovoimainen, suuri, kasvava ja suomalainen verkkokauppa. Olisiko se looginen ajatus? Ja päälle vielä kokemuksellinen toteutus.