Skenaariomyynti – uusi myyntigenre

Skenaariomyynnissä myyjäorganisaatio on hahmottanut tulevaisuuden kuvaa asiakkaan liiketoiminta-alueesta. Kuvan piirtämistä jatketaan yhteistyönä. Reaalimaailman ratkaisu syntyy yhteiskehittämisestä asiakkaan kanssa, joka yllättää asiakkaan. Skenaariomyynti on ensisijaisesti B2B sovellus. Se liittyy erityisesti liiketoimintoihin, joissa tuotetaan asiakasräätälöityjä ratkaisuja. Skenaariomyynnissä myyjän lisäarvo on metodiosaaminen: hän … Jatka artikkeliin Skenaariomyynti – uusi myyntigenre

Tuottoisia innovointimetodeja: Delfoi

  Delfoi-metodi on innovointimetodeista tuotteliaimpia sekä määrä- että laatunäkökulmista katsoen. Niille, jotka suunnittelevat palvelumuotoilua, -innovointia, skenaarion kuvaamista tai uutta ilmettä strategian viestintään, delfoi on osuva työprosessi. Delfoi-menetelmän (metodista käytetään myös käsitettä delphi-method) yleisin sovellus on tulevaisuudentutkimuksessa. Ilmiön analysointiin kerätään asiantuntijoita, … Jatka artikkeliin Tuottoisia innovointimetodeja: Delfoi

Myynnin rooleja lähitulevaisuudessa

Nämä ovat rooleja tulevaisuuden MYYNTIorganisaatiossa. Mitkä niistä voisivat löytyä sinun organisaatiostasi? Verkostoitumisstrategi, asiakastulkki, ratkaisuarkkitehti, kokreaattori, kanava-arkkitehti, verkostoitumiskontrolleri, verkoston liikenteenohjaaja, talenttimanageri, verkkoantropologi, tuotekehityksen suurlähettiläs, matkanjohtaja. Nämä voisivat olla tulevaisuuden myyntiorganisaation asiakaspinnassa vaikuttavia rooleja. Miltä kuulostaa? Myynnin organisaatiokartta menee uusiksi. Tarvitsemme yhä … Jatka artikkeliin Myynnin rooleja lähitulevaisuudessa

Innovoidaanko silloin, kun liiketoiminta on säästömoodissa?

Lukuisat suomalaiset organisaatiot ovat armottomassa säästömoodissa. Vähentääkö se innovointia – vai alleviivaako kovat ajat innovoinnin tärkeyttä? Palvelujen innovointi ei välttämättä ole taloudellisista resursseista kiinni.  Jos säästäminen kuitenkin vie kaiken huomion, innovoinnille ei jää aikaa ja tahtoa. Silloin kehotetaan keskittymään ydinosaamiseen, … Jatka artikkeliin Innovoidaanko silloin, kun liiketoiminta on säästömoodissa?

Well designed

Jan Kolkon kirja Well designed pitää asiakasempatiaa lähtökohtana onnistuneelle tuotekehittämiselle. Hän tarjoaa ratkaisuja asiakasempatian saavuttamiseen. https://hbr.org/product/well-designed-how-to-use-empathy-to-create-products-people-love/13915E-KND-ENG Kolko luo kuvakulmaa tuotekehitykseen, jossa hakeudutaan lähelle asiakkaan elämää ymmärtämään piileviä tarpeita ja uusia keinoja tuottaa asiakkaalle arvoa.  Kirjailija on kriittinen ripeyden yliarvostamiseen, joka … Jatka artikkeliin Well designed

Asiakkaita ei voi johtaa

Tässäpä dilemma: asiakkuuksia voi johtaa, asiakkaita ei voi johtaa, vielä vähemmän voi johtaa asiakkaan kokemusta. Organisaatiolla on ongelma, jos sen tavoitejärjestelmässä ei ole laadullisia ulottuvuuksia – kuten asiakaskokemusta. Asiakaskokemusten tuottajien tulisikin viestiä selkeämmin oma missionsa suhteessa yrityksen tavoitteisiin, ja osoittaa oma … Jatka artikkeliin Asiakkaita ei voi johtaa

Unohda aivoriihet, sovella Brainwritingia

Aivoriihi on otsikko anarkistiselle ideoinnille. Se ei ole todellinen metodi, vaan villi kerääntyminen luovuuden nimissä.  Siihen sisältyy useita heikkouksia, kuten hiljaisten älykköjen jääminen ryhmässä taustalle. Se, joka huutaa ensimmäiseksi ja kovimmin, valtaa ryhmän ajatukset. Tämä ajatus sai vauhtia Loran Nordgrenin … Jatka artikkeliin Unohda aivoriihet, sovella Brainwritingia

External link to Äänestys: onko asiakkuuskehittäminen nousussa vai laskussa?

Äänestys: onko asiakkuuskehittäminen nousussa vai laskussa?

1= laskussa, 2= nousussa Mitä kuuluu asiakkuuskehittämiselle ja asiakkuuksien johtamiselle? Kysyin tätä tuoreesti kolmelta liiketoiminnan kehittämisen ammattilaiselta. Vastauksilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Mikä näistä kolmesta vastauksesta on mielestäsi osuvin – vai tarjoatko oman tulkintasi? Vastaus 1: ”Asiakkuusajattelu on … Jatka artikkeliin Äänestys: onko asiakkuuskehittäminen nousussa vai laskussa?

Mikä on toimivin organisaatiomalli asiakkuustyöhön?

Ennen asiakkuusajattelua oli tuoteorganisaatioita. Kun asiakkuusteemaa alettiin istuttaa organisaatioihin, ryhdyttiin perustamaan matriiseja, joissa tuote ja asiakkuus laitettiin epämääräisiin käskytyssuhteisiin ja resurssikilpailuun keskenään. Tämän kokeilun jälkeen useat organisaatiot palasivat matriiseista takaisin tuotevetoisiin liiketoimintayksiköihin, koska matriiseihin sisältyi valtavia johtamishaasteita. Tai ehkä yritysten johdoissa pääteltiin, että tuotteiden johtaminen on sittenkin tärkeämpää/helpompaa kuin asiakkuuksien? Mikä on nykytila: johtaako tuote- vai asiakasoptimointi (enemmän) organisaatioita – miten pärjätään matriiseilla? Entä jos organisaatiomallilla ei olekaan mitään väliä – tärkeämpää sittenkin on tehokas päätöksentekojärjestelmä ja taitava resurssien ohjaaminen. Tähän viittaa mainio artikkeli parin vuoden takaa: ”The Decision Driven Organization” (HBR; 7/2010, s.53). Mikä on hyvän organisoitumisen viimeisin viisaus? Jatka artikkeliin Mikä on toimivin organisaatiomalli asiakkuustyöhön?